Hyvinvointi, joka näkyy ja tuntuu



Omavalvontasuunnitelma

Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.


1 Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot


Yritys: Tmi Tatjana Sappinen
Palveluyksikön nimi: Vahdon hyvinvointikeskus
Y-tunnus: 1962440–3
Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Vahdontie 1509, 21310 Vahto


2 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet


Tmi Tatjana Sappinen tarjoaa palveluyksikössään hierontaa sekä jalkaterapiaa suoraan yksityisasiakkaille. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla.

Vuosittainen asiakasmäärä n. 200–350 vuodessa.

Palveluyksikön vastuuhenkilö: Tatjana Sappinen, 041-502 39 29, tatjana.sappinen@hotmail.com
Hieronta- ja jalkaterapian vastuuhenkilö: Tatjana Sappinen, 041-502 39 29, tatjana.sappinen@hotmail.com


3 Palveluiden laatu


Laadunvalvontaa toteutetaan seuraamalla asiakaspalautetta (ks. kohta 12) ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä. Kahden vuoden välein tehdään asiakastyytyväisyyskysely, joka lähetetään olemassa oleville asiakkaille sähköpostilla. Laadunvalvontaa tehdään jatkuvasti, ja siihen keskitytään vuosittain järjestettävässä koulutustilaisuudessa.

Palveluyksikössä työskentelevät itsenäiset yrittäjät ovat koulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia. Jokainen yrittäjä käy vuosittain täydennyskoulutuksissa näin ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä vain suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäisestä tilojen hygieniasta ja asettamalla vioittuneet laitteet käyttökieltoon, jos ne voivat aiheuttaa vaaraa. Lisäksi noudatamme kohdan 9 mukaisia tarkastustoimenpiteitä, jotta turvallisuus säilyy korkeimmalla tasolla.

Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.


4 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet


Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse arkipäivisin klo 10–18. Jos emme pääse vastaamaan puhelimeen, soitamme takaisin heti kun mahdollista. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.

Hoitosuunnitelma esitetään potilaalle ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen yhteydessä Kanta-järjestelmään, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa käynnistä. Asiakkaalla ja potilaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti Kanta-järjestelmään, mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.

Jos potilas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yksikön potilasasiavastaavaan, joka on palveluyksikön vastuuhenkilö.


5 Reklamaation käsittely


Asiakkaiden ja potilaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.


6 Henkilöstö


Palveluyksikössä toimii useita sopimusyrittäjiä, jotka ovat Valviran JulkiTerhikkiin rekisteröityjä koulutettuja hierojia ja/tai jalkaterapeutteja. Kaikki ammattilaiset kouluttautuvat vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa.

Mahdollisilta uusilta sopimusyrittäjiltä varmistetaan haastattelutilanteessa riittävä kielitaito, joka on suomi ja englanti. Tekijöiltä, jotka tulevat työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti.

Palveluyksikössä voidaan antaa kosmetologi-, hieroja- tai jalkaterapeuttiopiskelijan ohjausta yhdelle opiskelijalle kerrallaan. Harjoittelu sovitaan yhdessä oppilaitoksen vastuuhenkilön kanssa ja valvonnasta vastaa hieronta- ja jalkaterapian vastuuhenkilö.

Yrittäjillä on oltava voimassa vähintään EA1-tason ensiapukoulutus. Tiloissa toimivilla on tiedoissaan sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen, yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet.

Potilastietojärjestelmän käyttö tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti henkilökohtaista sote-ammattikorttia käyttäen. Jokaiselle potilaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti Kanta-järjestelmään käyttäen Vello-potilastietojärjestelmää. Hieronta- ja jalkaterapian vastuuhenkilö on kouluttautunut järjestelmän käyttöön ja potilaskirjaamisen käytäntöihin. Hän vastaa kirjaamisen koulutuksen järjestämisestä uusille sopimusyrittäjille.


7 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta


Hoitoyksikössä asiakas- ja potilastyötä tekevät useat itsenäiset yrittäjät, jotka palvelevat ajanvarauksen perusteella. Aikoja tulee tarjota viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta johtuvat poikkeustilanteet.


8 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi


Yhteistyö asiakkaan ja potilaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Potilastiedot kirjataan Kanta-järjestelmään, josta tiedot ovat saatavilla muille terveydenhuollon yksiköille sekä potilaalle itselleen. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja sähköpostitse.


9 Toimitilat- ja välineet


Asiakas- ja potilastilat ovat 75 m², ja ne sisältävät odotustilan, WC:n sekä kolme hoitohuonetta.
Asiakastiloihin on mahdollisuus kulkea pyörätuolilla, WC-tilaa lukuun ottamatta. Hoitotilojen yksityisyys on suojattu visuaalisesti muilta asiakkailta. 

Hierontahuoneessa on sähköinen hoitopöytä sekä hieronnan apuvälineitä, kuten imukuppeja, hierontapalloja sekä akupunktioneuloja. Jalkaterapiahuoneessa on sähköinen hoitotuoli, vesipora, peilipöytä, välinehuoltolaitteita, kuten autoklaavi, ultraäänipesuri sekä pakkauskone, kynnenoikaisuvälineet, jalkojenhoitoon tarkoitetut instrumentit, kuten skalpellit, kertakäyttöiset veitsen terät, leikkurit, poranterät sekä tutkimusinstrumentit.

Sähköisten laitteiden kunto tulee tarkastaa silmämääräisesti päivittäin ja asettaa ne vioittuessaan käyttökieltoon korjaukseen saakka. Hoitopöydässä on puristumisriski, joten sen normaalia käytön ohjeita on noudatettava. Akupunktioneuloilla sekä kertakäyttöisillä veitsenterillä tulee olla voimassa oleva päiväys.

Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä.

Akupunktioneulat sekä muut terävät välineet tulee säilyttää asianmukaisessa riskijäteastiassa ja ne hävitetään paikallisen apteekin kautta.

Palveluyksikössä tehdään vuosittain paloturvallisuustarkastus ulkoisen paloturvallisuustarkastajan toimesta.


10 Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö


Palveluyksikössä potilastietoja käsitellään ja ne kirjataan Vello-järjestelmän kautta Kanta-järjestelmään. Vello on A1-luokan potilaskirjausjärjestelmä. Kirjauksiin vaaditaan vahva tunnistautuminen.
Järjestelmän käytön kouluttaminen on kuvattu kohdassa 6.

Asiakastietolain mukainen tietoturvasuunnitelma on laadittu 1.10.2024, ja siitä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.


11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja


Asiakkaan perustietoja käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei saa käsitellä potilastietoja. Potilastiedot kirjataan Kanta-järjestelmään ja niiden kirjaamiseen sekä tarkasteluun vaaditaan sote-ammattikortti ja henkilökohtainen salasana.


12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen


Palautetta kerätään sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook-sivujen kautta. Kahden vuoden välein tehdään palautekyselytutkimus, joka lähetetään asiakkaille sähköpostilla. Edellinen tulos toimii vähimmäistavoitteena seuraavalle mittaukselle. Jos tavoite ei täyty, toteutetaan erityisiä kehittämistoimenpiteitä.


13 Toimeenpano


Uuden sopimusyrittäjän ja opiskelijan perehdytykseen vaaditaan omavalvontasuunnitelmaan perehtyminen. Perehdytyksestä ja päivittäisestä toimeenpanosta vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.


14 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen


Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla. Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.

Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 1.8.2024. Laatijana Tatjana Sappinen, tmi Tatjana Sappinen